Az emésztési panaszok közül a leggyakrabban előforduló a puffadás. Rendkívül sokakat érint és a hétköznapokban igen sok kellemetlenséggel jár együtt. Jó hír azonban, hogy bizonyos étkezési szabályok betartásával és életmódbeli változtatásokkal búcsút lehet mondani a problémának. Tarts velünk, és tudd meg, mit tehetsz a puffadás természetes úton történő megelőzéséért, megszüntetéséért!

 

1. Figyeld tested jelzéseit!

 

Az esetek többségében jól kiszűrhető, hogy mely alapanyagokra reagál a szervezet puffadással. Érdemes kísérletezni. Gyakran a gabonafélék, a tejtermékek, a gyümölcsök tehetőek felelőssé, de a feldolgozott élelmiszerek, a késztermékek és a különféle élelmiszeradalékok is a kritikus alapanyagok közé tartoznak.

 

2. Nem mindegy a sorrend!

 

Kevesen tudják, hogy nem mindegy, milyen sorrendben fogyasztjuk az egyes alapanyagokat. Azzal általában mindenki tisztában van, hogy a káposztafélék, a bab, a szilva, az alma puffadást okozhatnak. A megoldás azonban nem az, hogy ezeket kerüljük, hanem sokkal inkább a fogyasztás sorrendjére célszerű figyelni. A gyümölcsök rendszerint könnyebben emészthetőek, mint a húsok, ezért a nap folyamán megéri előre sorolni a gyümölcsöket, és utána fogyasztani a húsokat.

 

3. Édeskömény tea, a természetes segítség

 

S hogy mi a teendő akkor, ha már puffadással küzdünk? Érdemes segítségül hívni a természet patikáját. Az édeskömény tea remek választásnak bizonyul, hiszen ellazítja az emésztőrendszer izomzatát, és így a puffadás kellemetlenségeinek is búcsút mondhatunk. Az édeskömény tea fogyasztásának további plusz előnye az is, hogy friss lesz tőle a lehelet.

 

4. Gyömbértea

 

A gyömbér egészségre gyakorolt jótékony hatásaihoz kétség sem férhet. Nem csak megfázás idején, vagy energetizálás céljából éri meg mellette letenni a voksot, hanem akkor is, ha a puffadást szeretnénk megszüntetni. A gyömbért meghámozva lereszelhetjük, de akár szeletelve is főzhetjük, majd leszűrve fogyasztható a kissé csípős ízvilággal rendelkező tea. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a gyömbérből készült tea számos területen eredményesen alkalmazható az egészség védelmében és az emésztőszervekre kifejezetten előnyös.

 

5. Testmozgás

 

Az emésztés serkentésének érdekében a rendszeres testmozgás kiemelt jelentőséggel bír. Sokféle olyan egészségügyi probléma van, amelyek esetében a mozgás nélkülözhetetlennek bizonyul. Napjainkban, amikor hosszú órákat töltünk a számítógép előtt, és a mozgásszegény életmód sokak mindennapjait jellemzi, rendkívül fontos, hogy szánjunk időt az edzésre. Ha nem is konditeremben izzadnánk, akkor is megtalálhatjuk azt az aktív pihenési formát, amely kikapcsol, és egyúttal átmozgatja a testet. Az úszás kitűnő választásnak bizonyul, ráadásul nagy súlyfelesleggel is a sérülés veszélye nélkül űzhető sportág. Akár naponta 30-40 perc is csodákra képes, a hatást már néhány alkalom után érezni lehet. Akik rendszeresen mozognak, szinte alig hajlamosak a puffadásra, fogyasszanak bármilyen élelmiszereket is.

 

6. Forró víz

 

Talán furcsa ötlet lehet, de a forró víz fogyasztása is segít a puffadásos problémák enyhítésében. Akár egy csésze is hasznosnak bizonyul. Igyuk minél forróbban, de arra azért figyeljünk, hogy ne égessük össze magunkat vele.

 

7. A fokhagyma felfúvódás ellen is használ

 

A foghagyma nem véletlen nyerte el a superfood megnevezést. A benne megtalálható értékes hatóanyagok eredményesen vethetőek be a gázosodás, a puffadás ellen. A legjobb eredmény érdekében célszerű friss fokhagymát fogyasztani. Amennyiben nehezen boldogulsz vele, akkor darabold apróra, és vedd be azokat mintegy gyógyszer gyanánt, folyadékkal lenyelve. Így a kellemetlen leheletet is elkerülheted, ám arra számíthatsz, hogy másnap bőrön át párologni fog az illóolaj-tartalom. Ez legyen azonban a legkevesebb probléma, hiszen a fokhagyma egészségre gyakorolt hatása gyakran receptköteles gyógyszerekkel vetekszik.

 

8. Rostos alapanyagok

 

A rostok elősegítik az emésztést. Nem véletlen, hogy a rostban gazdag táplálkozást javasolják a szakemberek például a puffadás ellen is. Ha azonban hosszú idő után először eszel nagyobb mennyiségű zöldséget, akkor a puffadás eleinte természetes jelenség lesz. Érdemes azonban sok zöldséget fogyasztani, hiszen idővel éppen a kívánt hatás lesz elérhető, vagyis az emésztés felpörög és a puffadásnak is búcsút lehet mondani.

 

Rostok nem csak a zöldségekben vannak, hanem olyan alapanyagokban is, mint például a zabpehely, a zabkorpa, a lenmagpehely és hasonló, reform élelmiszerek. A quinoa, a hajdina és a köles is remek választásnak bizonyulnak az egészséges táplálkozás jegyében, ráadásul ilyen módon a felesleges kilóktól is könnyebben meg lehet szabadulni.

 

9. Fokozott folyadékbevitel

 

A puffadás hátterében gyakran az áll, hogy nincs elegendő folyadék a szervezetben az optimális emésztéshez és annak felpörgetéséhez. A felnőtt emberi szervezet körülbelül 75 százalékát víz alkotja. Kétség sem férhet tehát ahhoz, hogy a nagymennyiségű folyadékbevitel kiemelten fontos a szervezet egészséges funkcióinak megőrzéséhez. Észre fogod venni, hogy ha többet iszol, hasad laposabb lesz. S hogy mennyis a szükséges mennyiség? Legalább három litert folyadék javasolt de ha rendszeresen edzel, nagy a meleg, vagy súlyfelesleggel küzdesz, akkor akár a 4 liter is kevésnek bizonyulhat. Fontos tisztában lenned azzal, hogy a plusz kilók ellen is sokat tehetsz azzal, ha elegendő folyadékot fogyasztasz. A koffeinnel és az alkohollal azonban nagyon óvatosan érdemes bánni, ugyanis akár ezek is puffadáshoz vezethetnek.

 

10. Kevesebb alkoholt!

 

Az alkoholos italok nem csak dehidratálják a szervezete, hanem az emésztőrendszerre is káros hatással van. Egy átmulatott éjszaka után a másnaposság mellett jelentős puffadással is szembesülhetsz. Ilyenkor a szervezet visszatartja a vizet, ráadásul a felfúvódás is garantált, ha gyakran a pohár fenekére nézel. Cseréld tehát le az alkoholt tiszta vízre, a hatás pedig biztosan nem marad el!

 

Írta: Kiss Anita