Kategóriák
Kívánságlista
Kosár
D-vitamin hiány nyáron? Lehetséges!

Cikkek

D-vitamin hiány nyáron? Lehetséges!

Noha sokan úgy vélik, hogy a napsütéses időszakokban kevésbé kell aggódni D-vitamin hiánya miatt, mégis gyakran találkozni ilyenkor is a D-vitamin hiányállapottal.

A D-vitamin fontos szerepet játszik az egészség fenntartásában, és kifejezetten fontos az immunrendszer erősítése szempontjából. A nyári hónapokban a D-vitamin hiánya nem ritka jelenség. Ugyan az emberek ilyenkor általában több időt töltenek a napfényben, vagy éppen a tűző napon, de ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy elegendő mennyiségű D-vitamint juttatnak a szervezetükbe.

 

Nehéz észrevenni a hiánybetegséget!

 

A D-vitamin hiány gyakran észrevétlen marad, mivel a tünetei általában enyhék és általánosak, például fáradtság, energiavesztés, vagy általános rossz közérzet formájában nyilvánulhatnak meg. Érdemes tudni, hogy hosszútávon a D-vitamin hiánya súlyosabb problémákhoz is vezethet, mint például a csontritkulás vagy az immunrendszer gyengülése. Kiemelten fontos tehát figyelmet fordítani a megfelelő D-vitamin bevitelre, még a nyári hónapokban is.

 

A napozás könnyen ártalmassá válhat!

 

Az egyik legjobb módja a D-vitamin pótlásának a rendszeres napsütéses időszakokban történő rövid időtartamú, de biztonságos napozás. A napsugárzás ugyanis nemcsak D-vitamint termel a szervezetben, hanem káros hatásokkal is járhat, például a bőrrák kialakulásának kockázatával. Nem lehet elégszer felhívni a figyelmet a túlzásba vitt napozás veszélyeire. 

 

Amennyiben biztosra mennénk, vagy viszonylag kevés időt töltünk a napon, akkor érdemes D-vitamint tartalmazó ételeket fogyasztani. A legjobb D-vitamin forrásnak a gomba, a tengeri halak, a máj, a tojás, a tejtermékek és a zabpehely bizonyulnak, de étrend-kiegészítő formájában is bevihetjük a szervezetbe az értékes mikrotápanyagot. 

 

Fáradtság és ízületi fájdalmak

 

A D-vitamin hiány tünetei közé tartozhat a fáradékonyság, az állandó fáradtságérzés, a gyengeség, az izom- és ízületi fájdalmak, valamint a hangulatingadozások. Ezek a tünetek gyakran összetéveszthetők más egészségügyi problémákkal, így fontos figyelmet fordítani rájuk és komolyan venni a D-vitamin hiány lehetőségét.

 

A D-vitamin hiány gyakran nehezen felismerhető, hiszen sokan nem tulajdonítanak nagy jelentőséget egy kis fáradtságnak, ízületi fájdalomnak. A mai kor embere hajlamos arra, hogy betudja ezeket a rohanó élettempónak, a gyakran váltakozó frontoknak. A D-vitaminról érdemes tudni, hogy nélkülözhetetlen a csontok egészséges fejlődéséhez, az immunrendszer megfelelő működéséhez és az általános jó közérzethez. 

 

Mennyi napozás elég a D-vitamin pótláshoz?

 

A napfény segítségével szervezetünk D-vitamint termel, így ha napozunk, pótolhatjuk a szükséges mennyiséget. De vajon mennyi napozás szükséges ahhoz, hogy elegendő D-vitamint juttassunk a szervezetünkbe?

 

A vitaminhiány sok kellemetlen tünettel járhat, például gyengeség, hangulatingadozások vagy csontok gyengesége lehet a következménye. Ahhoz, hogy elkerüljük ezeket a problémákat, fontos odafigyelni a megfelelő D-vitamin bevitelre.  A D-vitamin termelődése a bőrben napfény hatására történik. A legjobb, ha napi 15-30 percet töltünk a napon, ezzel is segítve a szervezetünk D-vitamin szintjének fenntartását. A napozás ideje azonban függ az egyéni bőrtípustól, az évszaktól és a napszaktól is. A legfontosabb az, hogy ne tegyük ki magunkat hosszan a tűző napsütésnek, mindig vigyázzunk a bőrünk védelmére, használjunk napvédőt és kerüljük az égető napsugarakat.

 

Könnyű napfürdőzés és tudatos táplálkozás a megoldás

 

Ha odafigyelünk a megfelelő táplálkozásra és esetleg táplálékkiegészítőket is szedünk, segíthetjük a szervezetünk D-vitamin szintjének fenntartását. A napozás és a megfelelő étrend kombinációja lehet az ideális megoldás a D-vitamin hiány megelőzésére.

 

Fontos figyelembe venni, hogy a D-vitamin hiánya nemcsak télen okozhat gondot, hanem nyáron is. A zárt terekben eltöltött idő, a bőr teljes eltakarása vagy a bőr típusa is befolyásolhatja a D-vitamin termelődését. Az idősebb korosztály, a túlsúlyos emberek vagy az emésztőrendszeri problémákkal küzdők is nagyobb eséllyel szenvedhetnek D-vitamin hiányban.

 

Ahhoz, hogy megelőzzük vagy kezeljük a D-vitamin hiányt nyáron, fontos odafigyelni az egészséges életmódra. A rendszeres napsütésben való időtöltés mellett érdemes figyelni az egészséges táplálkozásra is. A D-vitaminban gazdag ételek, mint a lazac, a tojás vagy a gomba segíthetnek pótolni a hiányzó vitamin mennyiséget.

 

Nem mindegy, mivel társítjuk a D-vitamint!

 

A D-vitamin szervezetünk számára elengedhetetlen a kalcium felszívódásához és az egészséges csontozat fenntartásához. Ha hiányzik belőle, akkor nemcsak a csontok gyengülése, de a szív- és érrendszeri betegségek kialakulása is fenyegethet. Ezért fontos odafigyelni, hogy elegendő mennyiségű D-vitamint juttassunk be a szervezetünkbe.

 

A D-vitamin pótlása mellett fontos figyelembe venni, hogy milyen más vitaminokkal és ásványi anyagokkal érdemes kombinálni a bevitelt. A K-vitaminnal együtt hatékonyabban tudja a szervezet hasznosítani a D-vitamint, ezért érdemes ezekre is odafigyelni az étrend összeállításakor. Nem véletlen, hogy az étrend-kiegészítők között is gyakran kap helyet K-vitaminnal együtt a D-vitamin az összetevők között. 

 

Írta: Kiss Anita

 

Forrás: https://www.webbeteg.hu/cikkek/egeszseges/20021/d-vitamin-hiany-es-vitaminpotlas

Kategóriák
Kívánságlista
Belépés
Kosár