Kínzó másnaposság? Fáj a fejed, forog a szoba, és a hányinger is társad a délelőtti órákban? Valószínűleg sikerült az előző nap alaposan a pohár fenekére nézni. Lássuk be, ez az év végi ünnepek környékén sokunkkal előfordul. A tudatos és mértékletes alkoholfogyasztás nem a magyar ember ismérve. Aki pedig egy ilyen társaságban van olyan erős, hogy nem tart lépést a felesekkel, az előtt le a kalappal. Egyébként nincs azzal semmi baj, ha egy jó társaságban elfogy néhány üveg ital. A kérdés csak az, hogy miként alapozol meg a nedűknek, és mennyire okosan gurítod le a poharakat az éjszaka folyamán. A téma a karácsonyi összejövetelek és a szilveszteri programok kapcsán egyaránt figyelmet érdemel.

 

Éhgyomorra ne!

 

Talán saját fiatalkori bolondságaidból is jól tudod, hogy az éhgyomorra fogyasztott szeszes ital bizony gyorsan megüt. De akkor mi a helyzet a vendégségben kínált aperitiffel? Soha ne menj éhesen, még akkor se, ha tudod, hogy elképesztő finomságok várnak majd. Legalább az előző 24 órában fogyassz elegendő folyadékot, s ezúttal nem a pálinkára gondolunk. A tiszta víz hidratál a legjobban, és erre szükséged lesz az alkoholos italok szárító hatása miatt.

 

Ne hagyd ki az alkoholmentes italokat!

 

A borkultúra terén otthonosan mozgó házigazda pontosan tudja, milyen nedűt érdemes a leveshez, a főételhez és a desszerthez kínálni. A borok mellé természetesen megérkeznek a röviditalok is, és a koktélok szintén főszerephez jutnak karácsonykor, szilveszterkor. Vannak, akik gond nélkül keverik ezeket, mások – tanulva a korábbi tapasztalatokból -, inkább kitartanak egy italfajta mellett, és azt fogyasztják egész este. Ebben van ráció, viszont ne feledkezz meg arról sem, hogy minden pohár alkoholos ital után egy alkoholmentes következzen. A sörök, borok, pálinkák és társaik rendkívüli módon szárítják a szervezetet, ez okozza főként a másnapi rosszullétet.

 

Igyál ésszel!

 

…. már ha egyáltalán lehet úgy. Bizonyára ehhez is évek tapasztalata szükséges, hogy a fiatalkori botlások után tudd, mikor érdemes megállni. Senki nem szeretné, ha a vendégsereg tagjaként a toalettben töltenéd az este egy részét, arról nem is beszélve, milyen kellemetlen szituációk alakulhatnak ki abból, ha a társaság egy tagja „őszintére issza magát”.

 

Nem lehet elégszer felhívni a figyelmet a tudatos alkoholfogyasztásra. Különösen igaz ez akkor, ha valamilyen gyógyszert szedsz. Ilyenkor egyáltalán azt is célszerű megfontolni, hogy az alkoholos italok mellett dönts-e. A vérnyomás-csökkentők és a nyugtatók tipikusan olyan készítmények, melyek nem kompatibilisek az időnkénti iszogatással sem. Hasonló a helyzet akkor is, ha cukorbetegséggel küzdesz. Hidd el, a hangulat akkor is lehet jó, ha közben nem töltik újra és újra poharadat. Ez természetesen társaságfüggő is. Ha viszont már kizárólag az alkohol fogyasztása hoz hangulatba egy társaságban, akkor meggondolandó, egyáltalán velük töltsd-e a karácsony értékes napjait.

 

Vendégségről-vendégségre?

 

Még mindig sokaknál szól a karácsony és a két ünnep közötti időszak arról, hogy vendégségről vendégségre járnak. Mi a helyzet ilyenkor az alkohollal? Kutyaharapást szőrivel? Míg fiatalon működik a dolog, addig az évek múlásával rendszerint az italt is egyre kevésbé bírja az ember. Az alkoholbetegség sajnos hazánkban gyakoribb, mint gondolnánk, így egyáltalán nem számít pozitívumnak, ha még negyvenes éveidben is egyik pálinkát a másikkal öblíted le. A jó beszélgetések egy kávé és némi süti mellett is elindulhatnak, ha pedig áttörtétek azt a bizonyos falat, onnantól kezdve őszintén tudtok beszélgetni egymással- alkohol nélkül is.

 

Lefekvés előtt szedd rendbe magad!

 

No, nem arra gondolunk, ha saját magad kell eltámogatni a fürdőszobáig, mert akkor valószínűleg a macskajaj ellen nem sokat tehetsz. Tételezzük fel, hogy jó hangulatban érkezel haza, be is vagy csípve, de szeretnél tenni a másnapi jobb közérzet érdekében. Elsősorban mosd le sminked, irány a zuhany. Kényeztesd magad a meleg vízben, tisztálkodj le, majd irány az ágy néhány üveg víz társaságában. Csavarhatsz bele citromot, ezzel az elvesztett C-vitamin egy részét pótolhatod. Reggel ne maradjanak el az étrend-kiegészítők, de mielőtt még nyugovóra térnél, igyál legalább 2 liter vizet. Az alkohol erőteljes vízhajtó hatással rendelkezik, így valószínűleg nagyon ki lesz száradva szervezeted. Pótold a folyadékot, ezzel a fejfájást és a szédülést is enyhítheted.

 

Tudj nemet mondani!

 

Másnapossággal akkor nem kell számolnod, ha nem iszod meg az ehhez szükséges mennyiséget. Ha egyáltalán nem szoktál alkoholt fogyasztani, akkor egy-két sör, vagy két pohár bor is bőven elegendő ahhoz, hogy még másnap is érezd hatásukat. Ha a társaság nagyivó, akkor sem feltétlenül kell lépést tartanod velük. Legyél határozott, tudj nemet mondani, tartsd ki álláspontod mellett. Miért áldoznád be a másnapi energikusságot csak azért, mert mások azt mondják? Felnőttként gondolkodva el tudja az ember dönteni, hogy szeretne-e, és ha igen, akkor mennyit inni. Bár a társaság és a hangulat hajlamos magával vinni az embert, de mindig gondold meg, tényleg ezt akarod-e.

 

Az ünnepek sokkal többről szólnak, mint pusztán arról, milyen italok sorakoznak az asztalon. A pihenésre szánt idő, a szeretteinkkel együtt töltött napok, az aktív kikapcsolódás, vagy egy-két régóta elolvasásra szánt könyv nagyobb értékkel bírhat, mintha vendégségek sorozata követi egymást, és a mindennapoknak a másnaposság is szerves részét képezi. Találd meg az egyensúlyt a féktelen buli és a nyugodt lazítás között, az arany középút néha több élményt tartogat, mint a szélsőségek kergetése.


Írta: Kiss Anita